Algemene leverings- en betalingsvoorwaarden van Bolight

ALGEMENE LEVERINGS- EN BETALINGSVOORWAARDEN VAN BOLIGHT GEVESTIGD EN KANTOORBEHOUDEND TE STEGEREN
Gedeponeerd bij Kamer van Koophandel te Zwolle nr. 05083167


Artikel 1: Geldigheid

1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten die tot stand komen tussen Bolight en haar wederpartij (hierna te noemen ‘de opdrachtgever’). Alleen schriftelijk of elektronisch kan worden afgeweken van deze voorwaarden.

Artikel 2: Offerte
1. De offerte wordt schriftelijk of elektronisch uitgebracht, behoudens spoedeisende omstandigheden;
2. In de offerte wordt onder meer het volgende aangegeven:
a. De plaats waar het werk verricht wordt;
b. Een omschrijving van het te verrichten werk;
c. Volgens welke tekeningen, technische omschrijvingen, ontwerpen en berekeningen het werk zal worden uitgevoerd;
d. Het tijdstip waarop het werk zal aanvangen;
e. De termijn waarbinnen het werk zal worden opgeleverd;
f. De prijsvormingsmethode die wordt gehanteerd voor het werk, namelijk regie (meer hierover in artikel 4 van deze voorwaarden). De verschuldigde omzetbelasting wordt in de offerte afzonderlijk vermeld;
g. Of betaling van de geoffreerde som in termijnen zal plaatsvinden;
h. Of op het werk een risicoregeling van toepassing zal zijn, en zo ja welke;
i. Of met de stelposten rekening is gehouden, en zo ja welke;
j. Of hoeveelheden te verrekenen zullen zijn, en zo ja welke;
k. De toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden op de offerte en de daaruit voortvloeiende overeenkomst.
3. De offerte wordt gedagtekend en zal vanaf die dag ingaan voor de duur van 30 dagen.
4. Tekeningen, technische omschrijvingen, ontwerpen en berekeningen die door Bolight of in haar opdracht zijn gemaakt, blijven in eigendom van Bolight. Zij mogen niet aan derden ter hand worden gesteld of getoond met het oogmerk een vergelijkbare offerte te verkrijgen. Zij mogen evenmin gekopieerd of anderszins vermenigvuldigd worden. Indien geen opdracht wordt verleend dienen deze bescheiden binnen 14 dagen na een daartoe door Bolight gedaan verzoek op kosten van de opdrachtgever aan Bolight te worden teruggezonden.
5. Wanneer de offerte niet wordt geaccepteerd, is Bolight gerechtigd de kosten die gemoeid zijn met het tot stand brengen van de offerte aan degene op wiens verzoek hij de offerte uitbracht in rekening te brengen, indien Bolight dit voor het uitbrengen van de offerte heeft bedongen.

Artikel 3: Overeenkomst
1. Een overeenkomst komt tot stand door een aanvaarding van de offerte door de opdrachtgever. Deze aanvaarding dient schriftelijk te geschieden welke dan schriftelijk zal worden bevestigd door Bolight.
2. Indien een opdracht wordt gegeven door twee of meer opdrachtgevers zijn zij hoofdelijk verbonden en heeft Bolight tegenover ieder van hen recht op nakoming voor het geheel.
3. Tegenstrijdigheden in of tussen contractstukken worden, met inachtneming van de billijkheid, uitgelegd ten nadele van degene door of namens wie deze zijn opgesteld. Dit laat onverlet de verplichting van partijen om elkaar te waarschuwen in geval van klaarblijkelijke tegenstrijdigheden.
4. Aanvullingen en/of wijzigingen van de overeenkomst zijn slechts bindend nadat en voor zover deze door Bolight schriftelijk dan wel elektronisch zijn bevestigd aan de opdrachtgever, behoudens spoedeisende omstandigheden. Tevens dienen deze aanvullingen en/of wijzigingen door beide partijen geparafeerd te worden en als bijlage bij de overeenkomst te worden gevoegd.

Artikel 4: Prijsvorming, Regie
1. De offerteprijs is gebaseerd op de, bij het uitbrengen ervan bestaande, prijzen voor grondstoffen, uurtarieven, belastingen, transportkosten, in- of uitvoerrechten en/of andere kostenfactoren, waaronder begrepen prijsstijgingen als gevolg van koerswijzigingen;
2. Opgegeven prijzen zijn gebaseerd op levering vanaf de fabriek op datum van de aanbieding. Onder fabriek wordt verstaan het bedrijfsterrein van Bolight;
3. Indien opdrachtgever met Bolight een betalingsregeling in termijnen treft, zal Bolight ervoor zorg dragen dat opdrachtgever iedere betaaltermijn tijdig een factuur ontvangt. De door de opdrachtgever aan Bolight verschuldigde omzetbelasting wordt afzonderlijk vermeld;
4. De Emballage is niet in de prijs begrepen en wordt afzonderlijk in rekening gebracht. Emballage wordt niet teruggenomen.
5. Gemaakte kosten wegens onwerkbaar weer zijn niet in de aanbiedings- of offerteprijs opgenomen en zullen worden doorberekend.
6. Tenzij specifiek in de aanbieding opgenomen, is de aanbiedingsprijs altijd exclusief alle kosten voor afvoer van sloop, bouw en ander afval en eventuele container, afvoer en stortingskosten. Deze kosten zijn voor rekening van de opdrachtgever. Bolight is wel bereidt opslag en afvoer tegen meerprijs te verzorgen echter is zij niet verantwoordelijk te houden voor verschillen tussen de indicatie en uiteindelijke prijs.
7. Facturering zal geschieden in drie termijnen, te weten als volgt, 50% betaling vooraf, 30% betaling tijdens de aanvang van de werkzaamheden en 20% bij de oplevering van het werk.
8. Betaling van een factuur dient te geschieden uiterlijk 14 dagen na dagtekening van de factuur, met dien verstande dat bij oplevering van het werk alle facturen (incl. facturen die zien op meer werk) dienen te zijn voldaan. Hierbij geldt de voorwaarde dat Bolight de facturen tijdig voor de oplevering heeft ingediend. Bolight is gerechtigd de factuur betreffende de bij oplevering verschuldigde termijn 14 dagen voor de geplande oplevering in te dienen;
9. Binnen een redelijke termijn na de dag waarop het werk is opgeleverd zal Bolight een eindafrekening indienen;
10. Betaling van de eindafrekening aan Bolight zal uiterlijk 30 dagen na dagtekening van de eindafrekening plaats vinden.

Artikel 5: Verplichtingen van de opdrachtgever
1. Tenzij anders is overeengekomen zorgt de opdrachtgever ervoor dat Bolight tijdig kan beschikken:
a. over de voor de opzet van het werk benodigde gegevens en goedkeuringen (zoals publiekrechtelijke en privaatrechtelijke toestemmingen), zo nodig in overleg met Bolight;
b. over het gebouw, het terrein of het water waarin of waarop het werk moet worden uitgevoerd;
c. over voldoende gelegenheid voor aanvoer, opslag en/of afvoer van bouwstoffen en hulpmiddelen;
d. over aansluitingsmogelijkheden voor elektrische machines, verlichting, verwarming, gas, perslucht en water.
2. De benodigde elektriciteit, gas en water zijn voor rekening van de opdrachtgever.
3. Het is de opdrachtgever niet toegestaan om vóór de dag waarop het werk als opgeleverd geldt van het werk zelf dan wel door derden werkzaamheden uit te (laten) voeren, behoudens toestemming van Bolight.
4. Zonder voorafgaande schriftelijke of elektronische toestemming van Bolight is het de opdrachtgever niet toegestaan om voor de dag waarop het werk als opgeleverd geldt zijn rechten en plichten uit de overeenkomst over te dragen aan een derde.

Artikel 6: Verplichtingen van Bolight
1. Bolight is verplicht het werk goed en deugdelijk en naar de bepalingen van de overeenkomst uit te voeren. Bolight dient het werk zodanig uit te voeren, dat daardoor schade aan personen, goederen of milieu zoveel mogelijk wordt beperkt. Bolight is voorts verplicht de door of namens de opdrachtgever gegeven orders en aanwijzingen op te volgen.
2. De uitvoering van het werk moet zodanig zijn, dat de totstandkoming van het werk binnen de overeengekomen termijn verzekerd is.
3. Indien de aard van het werk hiertoe aanleiding geeft, stelt Bolight zich voor aanvang van het werk op de hoogte van de ligging van kabels en leidingen.
4. Bolight wordt geacht bekend te zijn met de voor de uitvoering van het werk van belang zijnde wettelijke voorschriften en beschikkingen van overheidswege, voor zover deze op de dag van de offerte gelden. De aan de naleving van deze voorschriften en beschikkingen verbonden gevolgen zijn voor zijn rekening.
5. Bolight is verplicht de opdrachtgever te wijzen op onvolkomenheden in door of namens de opdrachtgever voorgeschreven constructies en werkwijzen en in door of namens de opdrachtgever gegeven orders en aanwijzingen, alsmede op gebreken in door de opdrachtgever ter beschikking gestelde of voorgeschreven bouwstoffen en hulpmiddelen, voor zover Bolight deze kende of redelijkerwijs behoorde te kennen.
6. In het geval dat de prijsvorming methode regie is overeengekomen, maakt Bolight weekrapporten op en dient hij deze in bij de opdrachtgever. In de weekrapporten worden onder meer aantekeningen opgenomen betreffende de bestede uren en het verwerkte materiaal. Indien de opdrachtgever tegen de inhoud van een weekrapport bezwaar heeft, stelt hij Bolight daarvan onder opgave van redenen zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen een week na ontvangst van het weekrapport schriftelijk of elektronisch op de hoogte. Doet de opdrachtgever dit niet, dan wordt ervan uitgegaan dat de opdrachtgever geen bezwaar heeft tegen het weekrapport.

Artikel 7: Kostenverhogende omstandigheden
1. Kostenverhogende omstandigheden geven Bolight recht op vergoeding van de daaruit voortvloeiende gevolgen, Bolight mag die kostenverhogende omstandigheden verrekenen als meerwerk;
2. Kostenverhogende omstandigheden zijn omstandigheden:
a. die van dien aard zijn dat bij het tot stand komen van de overeenkomst geen rekening behoefte te worden gehouden met de kans dat zij zich zouden voordoen,
b. die Bolight niet kunnen worden toegerekend en
c. die de kosten van het werk verhogen.
3. Indien Bolight van oordeel is dat kostenverhogende omstandigheden zijn ingetreden, dient hij de opdrachtgever hiervan zo spoedig mogelijk schriftelijk of elektronisch op de hoogte te stellen. Vervolgens zullen partijen op korte termijn overleg plegen omtrent de vraag of kostenverhogende omstandigheden zijn ingetreden en zo ja, in hoeverre de kostenverhoging naar redelijkheid en billijkheid zal worden vergoed.
4. De opdrachtgever is gerechtigd om in plaats van toe te stemmen in een vergoeding het werk te beperken, te vereenvoudigen of te beëindigen. Het bedrag dat de opdrachtgever in dit geval is verschuldigd zal naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid worden vastgesteld.

Artikel 8: meer en minder werk
1. Onder meerwerk wordt verstaan, al het werk dat Bolight in overleg met de opdrachtgever tijdens uitvoering van het werk doet, wat niet reeds is meegenomen in de offerte en/of de overeenkomst.
2. Verrekening van meer en minder werk vindt plaats:
a. Ingeval van wijzigingen in de overeenkomst dan wel in de voorwaarden van uitvoering;
b. Ingeval van afwijkingen van de bedragen van de stelposten;
c. Ingeval van afwijkingen van verrekenbare hoeveelheden.
3. In geval van door opdrachtgever gewenste wijzigingen in de overeenkomst dan wel in de voorwaarden van uitvoering kan Bolight slechts dan een verhoging van de prijs vorderen, wanneer hij de opdrachtgever tijdig heeft gewezen op een daaruit voortvloeiende prijsverhoging, tenzij de opdrachtgever uit die prijsverhoging uit zichzelf had moeten begrijpen;
4. Wijzigingen in de overeenkomst en/of voorwaarden van uitvoering zullen – behoudens spoedeisende omstandigheden – schriftelijk of elektronisch worden overeengekomen. Indien vanwege spoedeisende omstandigheden dit niet vooraf mogelijk is, zal daarna alsnog zo spoedig mogelijk schriftelijk of telefonisch worden bevestigd door Bolight aan de opdrachtgever. Het gemis van een schriftelijke of elektronische opdracht laat de aanspraken van Bolight en van de opdrachtgever van meer en minder werk onverlet. Bij gebreke van een schriftelijke opdracht, rust de bewijslast op degene die aanspraak maakt op de verrekening;
5. Stelposten zijn in de overeenkomst genoemde bedragen, die in de aannemingssom zijn begrepen en die bestemd zijn voor hetzij
a. het aanschaffen van bouwstoffen;
b. het aanschaffen van bouwstoffen en het verwerken daarvan;
c. het verrichten van werkzaamheden, welke op de dag van de overeenkomst onvoldoende nauwkeurig zijn bepaald en welke door de opdrachtgever nader moeten worden ingevuld.
Ten aanzien van iedere stelpost wordt in de overeenkomst vermeld waarop deze betrekking heeft.
5. Bij de ten laste van stelposten te brengen uitgaven wordt gerekend met de aan Bolight berekende prijzen respectievelijk de door hem gemaakte kosten, te verhogen met een aannemersvergoeding van 10%.
6. Indien een stelpost uitsluitend betrekking heeft op het aanschaffen van bouwstoffen, zijn de kosten van het verwerken daarvan in de aannemingssom begrepen en worden deze niet afzonderlijk verrekend. Deze kosten zullen echter worden verrekend ten laste van de stelpost, waarop de aanschaffing van die bouwstoffen wordt verrekend voor zover zij door de invulling die aan de stelpost wordt gegeven hoger zijn dan die waarmee Bolight redelijkerwijs rekening heeft moeten houden.
7. Indien een stelpost betrekking heeft op het aanschaffen van bouwstoffen en het verwerken daarvan, zijn de kosten van verwerking niet in de aannemingssom begrepen en worden deze afzonderlijk ten laste van de stelpost verrekend.
8. Indien in de overeenkomst verrekenbare hoeveelheden zijn opgenomen, en deze hoeveelheden te hoog of te laag blijken om het werk tot stand te brengen, zal verrekening plaats vinden van de uit die afwijking voortvloeiende meer of minder kosten.
9. Indien de opdrachtgever opdracht geeft tot het uitvoeren van meer werk, mag Bolight bij wijze van voorschot 50% van het overeengekomen bedrag in rekening brengen. Het resterende gedeelte zal Bolight eerst kunnen factureren bij het gereedkomen van het meer werk dan wel bij de eerst komende termijnfactuur daarna. Tenzij anders is overeengekomen zal minder werk door Bolight worden verrekend bij de eindafrekening.
10. Indien bij de eindafrekening van het werk blijkt dat het totaalbedrag van het minder werk het totaalbedrag van het meer werk overtreft, heeft Bolight recht op een bedrag gelijk aan 10% van het verschil van die totalen.

Artikel 9: 5% regeling
1. Dit artikel is alleen van toepassing op aanneming van werk die strekt tot de bouw van een woning in opdracht van een consument, dat wil zeggen een natuurlijk persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf;
2. De consument kan zonder beroep te doen op artikel 6:262 BW en onder behoud van zijn recht op oplevering, maximaal 5% van de aannemingssom inhouden op de laatste termijn of laatste termijnen en dit bedrag in plaats van aan Bolight te betalen, in depot storten bij een notaris;
3. De notaris brengt het bedrag in de macht van Bolight nadat drie maanden zijn verstreken na het tijdstip van oplevering, tenzij de consument van zijn in artikel 6:262 BW toegekende bevoegdheid gebruik wenst gebruik te maken. In dat geval deelt de consument aan de notaris mee tot welk bedrag het depot moet worden gehandhaafd;
4. De notaris brengt het bedrag voorts in de macht van Bolight voor zover de consument daarin toestemt, Bolight vervangende zekerheid stelt of bij een uitspraak die partijen bindt, is beslist dat een depot niet of niet langer gerechtvaardigd is;
5. Indien de consument aan Bolight schadevergoeding verschuldigd is wegens de depotstoring of de door Bolight gestelde vervangende zekerheid, wordt deze gesteld op de wettelijke rente van artikel 6:119 BW. Gedurende de drie maanden na oplevering is zij niet verschuldigd, zelfs niet indien geen gebreken worden geconstateerd;
6. De door de notaris berekende kosten voor het depot komen voor rekening van de consument. De door de notaris te vergoeden rente over het depotbedrag komt ten gunste van de consument.

Artikel 10: Oplevering
1. Het werk geldt als opgeleverd:
a. wanneer Bolight heeft medegedeeld dat het werk gereed is voor oplevering en de opdrachtgever het werk heeft aanvaard. Deze aanvaarding dient schriftelijk te geschieden door een opleveringsrapport op te maken en deze zowel door Bolight als door opdrachtgever te laten ondertekenen. Wanneer de opdrachtgever tijdens de oplevering een tekortkoming constateert, die door Bolight niet wordt erkend, zal deze als zodanig worden vermeld in het opleveringsrapport;
b. wanneer Bolight opdrachtgever heeft medegedeeld dat het werk gereed is voor oplevering en de opdrachtgever niet binnen 8 dagen daarna laat weten of hij het werk al dan niet aanvaardt;
c. indien de opdrachtgever het werk in gebruik neemt;
2. Indien de opdrachtgever het werk afkeurt, dient hij dat schriftelijk of elektronisch te doen onder vermelding van de gebreken die de reden voor afkeuring zijn. Kleine gebreken, die gevoeglijk in de onderhoudstermijn kunnen worden hersteld, zullen geen reden tot afkeuring mogen zijn, mits zij een eventuele ingebruikneming niet in de weg staan.
3. De opgave van oplevering- en leveringstermijnen in de aanbiedingen, bevestigingen en/of contracten worden naar beste weten gedaan en deze zullen zo veel mogelijk in acht worden genomen, doch zij zijn niet bindend.
4. Overschrijding van deze termijnen, door welke oorzaak dan ook, zal de opdrachtgever nimmer recht geven op schadevergoeding, ontbinding der overeenkomst af niet nakoming van enige verplichting, welke voor hem uit de desbetreffende overeenkomst af uit enige andere met deze overeenkomst samenhangende overeenkomst mocht voorvloeien.
5. Bij excessieve overschrijding van het overeengekomen oplevering- of leveringsmoment, evenwel zulks ter beoordeling van Bolight, zal deze in nader overleg treden met de opdrachtgever.
6. Indien partijen vaststellen dat gelet op de aard of omvang van de tekortkomingen in redelijkheid niet van oplevering kan worden gesproken, zal Bolight na overleg met de opdrachtgever een nieuwe datum noemen waarop het werk gereed zal zijn voor oplevering.
7. Na de dag waarop het werk als opgeleverd geldt, is het werk voor risico van de opdrachtgever.
8. Door Bolight erkende tekortkomingen worden zo spoedig mogelijk hersteld.

Artikel 11: Uitvoeringsduur en uitstel van oplevering
1. Indien de termijn, waarbinnen het werk zal worden opgeleverd, is uitgedrukt in werkbare werkdagen, wordt onder werkdag verstaan een kalenderdag, tenzij deze valt op een algemeen of ter plaatse van het werk erkende, of door de overheid dan wel bij of krachtens collectieve arbeidsovereenkomst voorgeschreven rust- of feestdag, vakantiedag of andere niet individuele vrije dag. Werkdagen, respectievelijk halve werkdagen, worden als onwerkbaar beschouwd, wanneer daarop door niet voor rekening van Bolight komende omstandigheden gedurende tenminste vijf uren, respectievelijk tenminste twee uren, door het grootste deel van de arbeiders of machines niet kan worden gewerkt.
2. Bolight heeft recht op verlenging van de termijn waarbinnen het werk zal worden opgeleverd indien door overmacht, door voor rekening van de opdrachtgever komende omstandigheden, dan wel als gevolg van meer en minder werk, niet van Bolight kan worden gevergd dat het werk binnen de overeengekomen termijn wordt opgeleverd.
3. Indien de aanvang of de voortgang van het werk wordt vertraagd door factoren, waarvoor de opdrachtgever verantwoordelijk is, dienen de daaruit voor Bolight voortvloeiende schade en kosten door de opdrachtgever te worden vergoed.

Artikel 12: In gebreke blijven van de opdrachtgever
1. Indien de opdrachtgever met de betaling van hetgeen hij ingevolge de overeenkomst aan Bolight verschuldigd is in gebreke blijft, is hij daarover met ingang van de vervaldag de wettelijke rente verschuldigd. Indien na verloop van 14 dagen na de vervaldag nog geen betaling heeft plaatsgevonden, wordt het in de voorgaande zin bedoelde rentepercentage met 2 verhoogd.
2. Indien de opdrachtgever niet tijdig betaalt, is Bolight gerechtigd tot invordering van het verschuldigde over te gaan, mits hij de opdrachtgever schriftelijk of elektronisch heeft aangemaand om alsnog binnen 14 dagen te betalen en die betaling is uitgebleven. Indien Bolight tot invordering overgaat, zijn de daaraan verbonden buitengerechtelijke kosten voor rekening van de opdrachtgever, mits de hoogte hiervan in de aanmaning is vermeld. Bolight is gerechtigd hiervoor in rekening te brengen het bedrag conform het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
3. Indien de opdrachtgever hetgeen Bolight volgens de overeenkomst toekomt, niet of niet tijdig betaalt, of Bolight gegronde redenen heeft om aan te nemen dat de opdrachtgever het Bolight toekomende niet of niet tijdig zal betalen, is Bolight gerechtigd om van de opdrachtgever genoegzame zekerheid te verlangen.
4. Indien de opdrachtgever enige op hem rustende verplichting niet nakomt, is Bolight gerechtigd het werk te schorsen tot het moment waarop de opdrachtgever deze verplichting is nagekomen, dan wel het werk in onvoltooide staat te beëindigen, mits Bolight de opdrachtgever vooraf schriftelijk of elektronisch op deze gevolgen van het niet-nakomen heeft gewezen. Het in de vorige zin bepaalde laat onverlet het recht van Bolight op vergoeding van schade, kosten en rente.
5. Indien de opdrachtgever in staat van faillissement wordt verklaard, dan wel surseance van betaling aanvraagt, dan wel indien ten laste van hem door een derde enig rechtmatig beslag wordt gelegd, tenzij dit beslag binnen een maand, al dan niet tegen zekerheidstelling, wordt opgeheven, is Bolight gerechtigd zonder nadere aanmaning het werk te schorsen, dan wel het werk in onvoltooide staat te beëindigen.
6. Indien op grond van dit artikel sprake is van schorsing respectievelijk beëindiging in onvoltooide staat, is het bepaalde in artikel 15 lid 5 van toepassing.

Artikel 13: In gebreke blijven van Bolight
1. Indien Bolight zijn verplichtingen ter zake van de aanvang of de voortzetting van het werk niet nakomt en de opdrachtgever hem in verband daarmee wenst aan te manen, zal de opdrachtgever hem schriftelijk of elektronisch aanmanen om zo spoedig mogelijk de uitvoering van het werk aan te vangen of voort te zetten.
2. De opdrachtgever is bevoegd het werk door een derde te doen uitvoeren of voortzetten, indien Bolight na verloop van de in de aanmaning vermelde termijn in gebreke blijft mits de ernst van de tekortkoming dit rechtvaardigt en onder voorwaarde dat de opdrachtgever zulks in de aanmaning heeft vermeld. In dat geval heeft de opdrachtgever recht op vergoeding van de uit het in gebreke blijven van Bolight voortvloeiende schade en kosten.
3. De opdrachtgever zorgt ervoor, dat de kosten, die voor Bolight voortvloeien uit de toepassing van het vorige lid, binnen redelijke grenzen blijven.

Artikel 14: Opschorting van de betaling
Indien het uitgevoerde werk niet voldoet aan de overeenkomst heeft de opdrachtgever het recht de betaling geheel of gedeeltelijk op te schorten. Het met de opschorting gemoeide bedrag dient in redelijke verhouding te staan tot de tekortkoming. De opdrachtgever meldt schriftelijk of elektronisch de opschorting en de reden daarvan aan Bolight.

Artikel 15: Schorsing, beëindiging van het werk in onvoltooide staat en opzegging
1. De opdrachtgever is bevoegd de uitvoering van het werk geheel of gedeeltelijk te schorsen. Voorzieningen die Bolight ten gevolge van de schorsing moet treffen, en schade die Bolight ten gevolge van de schorsing lijdt, worden aan Bolight vergoed.
2. Indien gedurende de schorsing schade aan het werk ontstaat, komt deze niet voor de rekening van Bolight, mits hij de opdrachtgever tevoren schriftelijk of elektronisch heeft gewezen op dit aan de schorsing verbonden gevolg.
3. Indien de schorsing langer dan 14 dagen duurt, kan Bolight bovendien vorderen, dat hem een evenredige betaling voor het uitgevoerde gedeelte van het werk wordt gedaan. Daarbij wordt rekening gehouden met op het werk aangevoerde, nog niet verwerkte maar wel reeds door Bolight betaalde bouwstoffen.
4. Indien de schorsing van het werk langer dan een maand duurt, is Bolight bevoegd het werk in onvoltooide staat te beëindigen. In dat geval dient overeenkomstig het volgende lid te worden afgerekend.
5. De opdrachtgever is te allen tijde bevoegd de overeenkomst geheel of gedeeltelijk op te zeggen. Bolight heeft in dat geval recht op de aannemingssom, vermeerderd met de kosten die hij als gevolg van de niet voltooiing heeft moeten maken en verminderd met de hem door de beëindiging bespaarde kosten. Bolight is gerechtigd om in plaats van voorgaande aanspraak 10% van de waarde van het niet uitgevoerde deel van het werk in rekening te brengen. Bolight zendt de opdrachtgever een gespecificeerde eindafrekening van hetgeen de opdrachtgever ingevolge de opzegging verschuldigd is.

Artikel 16: Aansprakelijkheid van de opdrachtgever
1. De opdrachtgever draagt de verantwoordelijkheid voor de juistheid van de door of namens hem verstrekte gegevens.
2. Verschillen tussen de tijdens de uitvoering blijkende toestand van bestaande gebouwen, werken en terreinen enerzijds en de toestand die Bolight redelijkerwijs had mogen verwachten, geven Bolight recht op vergoeding van de daaruit voortvloeiende kosten.
3. Indien na de totstandkoming van de overeenkomst blijkt dat het bouwterrein verontreinigd is of de uit het werk komende bouwstoffen verontreinigd zijn, is de opdrachtgever aansprakelijk voor de daaruit voor de uitvoering van het werk voortvloeiende gevolgen.
4. De opdrachtgever draagt de verantwoordelijkheid voor de door of namens hem voorgeschreven constructies en werkwijzen, daaronder begrepen de invloed, die daarop door de bodemgesteldheid wordt uitgeoefend, alsmede voor de door of namens hem gegeven orders en aanwijzingen.
5. Indien bouwstoffen of hulpmiddelen, die de opdrachtgever ter beschikking heeft gesteld, dan wel door hem zijn voorgeschreven, ongeschikt of gebrekkig zijn, komen de gevolgen hiervan voor rekening van de opdrachtgever.
6. Indien de opdrachtgever een onderaannemer of leverancier heeft voorgeschreven, en deze niet, niet tijdig of niet deugdelijk presteert, komen de gevolgen hiervan voor rekening van de opdrachtgever.
7. De opdrachtgever is aansprakelijk voor schade aan het werk en de schade en vertraging die Bolight lijdt als gevolg van door de opdrachtgever of in zijn opdracht door derden uitgevoerde werkzaamheden of verrichte leveringen.
8. De gevolgen van de naleving van wettelijke voorschriften of beschikkingen van overheidswege die na de dag van de offerte in werking treden, komen voor rekening van de opdrachtgever, tenzij redelijkerwijs moet worden aangenomen dat Bolight die gevolgen reeds op de dag van de offerte had kunnen voorzien.

Artikel 17: Aansprakelijkheid van Bolight
17.1 Ontwerpaansprakelijkheid
1. In geval van tekortkomingen in het ontwerp, is Bolight hiervoor slechts aansprakelijk voor zover deze tekortkomingen hem kunnen worden toegerekend.
2. De aansprakelijkheid van Bolight op grond van het vorige lid is beperkt tot het voor het verrichten van de ontwerpwerkzaamheden overeengekomen bedrag. Indien geen bedrag is overeengekomen, is de aansprakelijkheid van Bolight beperkt tot 10% van de aannemingssom.
3. De rechtsvordering uit hoofde van een toerekenbare tekortkoming is niet ontvankelijk, indien zij wordt ingesteld na verloop van vijf jaren na het verstrijken van de onderhoudstermijn.
17.2 Aansprakelijkheid tijdens de uitvoering van het werk
1. Het werk en de uitvoering daarvan zijn voor verantwoordelijkheid van Bolight met ingang van het tijdstip van aanvang tot en met de dag waarop het werk is opgeleverd of als opgeleverd geldt.
2. Onverminderd de aansprakelijkheid van partijen krachtens de overeenkomst of de wet is Bolight aansprakelijk voor schade aan het werk, tenzij deze schade het gevolg is van buitengewone omstandigheden tegen de schadelijke gevolgen waarvan Bolight in verband met de aard van het werk geen passende maatregelen heeft behoeven te nemen en het onredelijk zou zijn de schade voor zijn rekening te doen komen.
3. Bolight is aansprakelijk voor schade aan andere werken en eigendommen van de opdrachtgever voor zover deze door de uitvoering van het werk is toegebracht en te wijten is aan nalatigheid, onvoorzichtigheid of verkeerde handelingen van Bolight, zijn personeel, zijn onderaannemers of zijn leveranciers.
4. Bolight vrijwaart de opdrachtgever tegen aanspraken van derden tot vergoeding van schade, voor zover deze door de uitvoering van het werk is toegebracht en te wijten is aan nalatigheid, onvoorzichtigheid of verkeerde handelingen van Bolight, zijn personeel, zijn onderaannemers of zijn leveranciers.
17.3 Aansprakelijkheid na oplevering
1. Na de dag waarop het werk als opgeleverd geldt, is Bolight niet meer aansprakelijk voor tekortkomingen aan het werk.
2. Het in het eerste lid bepaalde lijdt uitzondering indien sprake is van een gebrek:
a. dat in de onderhoudstermijn aan de dag is getreden en dat redelijkerwijs niet bij oplevering door de opdrachtgever onderkend had kunnen worden, tenzij Bolight aannemelijk maakt dat het gebrek met grote mate van waarschijnlijkheid moeten worden toegeschreven aan een omstandigheid, die aan de opdrachtgever kan worden toegerekend;
b. dat na afloop van de onderhoudstermijn aan de dag is getreden, dat redelijkerwijs niet bij oplevering door de opdrachtgever onderkend had kunnen worden en waarvan de opdrachtgever aannemelijk maakt dat het gebrek met grote mate van waarschijnlijkheid moeten worden toegeschreven aan een omstandigheid, die aan Bolight kan worden toegerekend.
3. De rechtsvordering uit hoofde van het in lid 2 sub a bedoelde gebrek is niet ontvankelijk, indien zij wordt ingesteld na verloop van twee jaren na het verstrijken van de onderhoudstermijn.
4. De rechtsvordering uit hoofde van het in lid 2 sub b bedoelde gebrek is niet ontvankelijk, indien zij wordt ingesteld na verloop van vijf jaren na het verstrijken van de onderhoudstermijn. Ingeval het in het in lid 2 sub b bedoelde gebrek echter als een ernstig gebrek moet worden aangemerkt, is de rechtsvordering niet ontvankelijk, indien zij wordt ingesteld na verloop van tien jaren na het verstrijken van de onderhoudstermijn. Een gebrek is slechts dan als een ernstig gebrek aan te merken indien het werk geheel of gedeeltelijk is ingestort of dreigt in te storten, dan wel ongeschikt is geraakt of ongeschikt dreigt te geraken voor de bestemming waarvoor het blijkens de overeenkomst bedoeld is en dit slechts kan worden verholpen of kan worden voorkomen door het treffen van zeer kostbare voorzieningen.
17.4 Overige bepalingen
1. De opdrachtgever is in de gevallen als voorzien in de artikelen 16.1 tot en met 16.3 verplicht Bolight van het gebrek binnen redelijke termijn na ontdekking mededeling te doen en Bolight de gelegenheid te geven binnen een redelijke termijn voor diens rekening toerekenbare tekortkomingen en/of gebreken, waarvoor Bolight aansprakelijk is, te herstellen/op te heffen.
2. Indien de kosten van herstel voor een gebrek of van het opheffen van een tekortkoming waarvoor Bolight aansprakelijk is niet in redelijke verhouding staan tot het belang van de opdrachtgever bij herstel, mag Bolight in plaats van herstel volstaan met het uitkeren van een redelijke schadevergoeding aan de opdrachtgever.
3. De uit de artikelen 16.1 tot en met 16.3 voortvloeiende beperkingen van de aansprakelijkheid vinden geen toepassing indien de schade het gevolg is van opzet of grove schuld van Bolight.

Artikel 18: Geschillen
1. Voor de beslechting van de in dit artikel bedoelde geschillen doen partijen afstand van hun recht deze aan de gewone rechter voor te leggen, behoudens die gevallen waarin partijen zich op grond van de wet tot de gewone rechter dienen te wenden.
2. Alle geschillen - daaronder begrepen die, welke slechts door een der partijen als zodanig worden beschouwd - die naar aanleiding van deze overeenkomst of van de overeenkomsten die daarvan een uitvloeisel zijn, tussen opdrachtgever en aannemer mochten ontstaan, worden beslecht door arbitrage overeenkomstig de regelen beschreven in het arbitragereglement van de Raad van Arbitrage voor de Bouw, zoals dit drie maanden voor het tot stand komen van de overeenkomst luidt.
3. In afwijking van het tweede lid kunnen geschillen, welke tot de competentie van de kantonrechter behoren, ter keuze van de meest gerede partij ter beslechting aan de bevoegde kantonrechter worden voorgelegd.
4. Op de overeenkomst van aanneming van werk of op de overeenkomsten tussen opdrachtgever en aannemer die daarvan een uit

Artikel 19: Overmacht
1. Bolight is niet gehouden tot nakoming van overeengekomen verplichtingen indien dit in redelijkheid van haar niet verlangd kan worden tengevolge van bezitten de risicosfeer van Bolight ontstane veranderingen in de bij het aangaan der verplichtingen bestaande omstandigheden.
2. Overmacht treedt op en daarvan is sprake bij iedere van de wil van partijen onafhankelijke omstandigheden. Hieronder worden mede verstaan het niet voldoen door leveranciers van Bolight aan hun verplichtingen, transportmoeilijkheden, brand, staking of werkonderbrekingen, verlies van de te verwerken onderdelen, import of handelsverheden.
3. In geval van overmachtomstandigheden die niet voor rekening en risico van partijen kunnen worden gebracht, zijn Bolight en cliënt gerechtigd de nakoming van de voor ieder der partijen wil deze overeenkomst voortvloeiende verplichtingen geheel of gedeeltelijk op de schortenvoor de duur van zodanige overmacht, zonder over een weer tot enige schadevergoeding ter zake te kunnen worden verplicht.
4. Bolight is gerechtigd betaling te vorderen van de prestatie, die hij de uitvoering van de betreffende overeenkomst zijn verricht, voordat van de overmacht veroorzakende omstandigheden is gebleken.
5. Bolight en opdrachtgever zullen zich alleen op overmacht kunnen beroepen wanneer de desbetreffende partij daarvan ook zo spoedig mogelijk, onder overlegging des nodig van bewijsstukken, de andere partij op adequate wijze in kennis stelt.

Artikel 20: Garantie
1. Onvermindert de hierin gestelde beperkingen staat Bolight in voor zowel de deugdelijkheid van de door Bolight verrichte werkzaamheden als voor de kwaliteit van de daarvoor gebruikte en/of geleverde materiaal, dit in ieder geval voor een periode gelijk aan de periode van fabrieksgarantie van de gebruikte en/of geleverde materialen vanaf de datum van oplevering van het werk.
2. Buiten de garantie vallen in ieder geval de gebreken, die optreden of geheel dan wel gedeeltelijk het gevolg zijn van;
a) De niet-inachtneming van gebruiksvoorschriften;
b) Normale slijtage;
c) Montage/installatie of reparatie door derden, waaronder begrepen de opdrachtgever;
d) In overleg met de opdrachtgever aangewende gebruikte materialen respectievelijke zaken, waarvan Bolight nadrukkelijk heeft aangegeven hiervoor niet garant te staan;
e) Materialen of zaken die door de opdrachtgever aan Bolight ter bewerking of installatie zijn verstrekt;
f) Materialen, zaken, werkwijze en constructies, voorzover op uitdrukkelijke instructie van de opdrachtgever toegepast, alsmede van door of namens de opdrachtgever aangeleverde materialen en zaken;
g) Door opdrachtgever van derden betrokken onderdelen;
3. Indien de opdrachtgever niet, niet behoorlijk of niet tijdig voldoet aan enige verplichting die voor hem uit de met de Bolight gesloten overeenkomst voortvloeit, is Bolight met betrekking tot geen van deze overeenkomsten gehouden tot enige garantie.
4. Indien de opdrachtgever zonder voorafgaande schriftelijke goedkeuring van Bolight tot demontage, reparatie of andere werkzaamheden terzake van het product overgaat of doen overgaan, vervalt elke aanspraak uit hoofde van garantie.
5. Om een aanspraak te kunnen maken op de garantie dienen gebreken zo spoedig mogelijk na de ontdekking daarvan doch uiterlijk binnen 14 dagen na constatering van het gebrek in schriftelijke vorm te geschieden, bij overschrijding van welke termijnen elke aanspraak tegen Bolight terzake van die gebreken vervalt.
6. Indien Bolight ter voldoening aan zijn garantieverplichtingen onderdelen en/of producten vervangt, worden de vervangen onderdelen en/of producten eigendom van Bolight.
7. Terzake van het door de Bolight uitgevoerde onderhoud, reparatie of revisiewerkzaamheden of andere diensten wordt, terzij anders is overeengekomen, alleen garantie gegeven op de deugdelijkheid van de uitvoering van de opgedragen werkzaamheden, zulks voor een periode van 6 maanden. Deze garantie behelst de enkele verplichting van Bolight om in geval van ondeugdelijkheid de betreffende werkzaamheden, voorzover ondeugdelijk, opnieuw te verrichten.